چهارسوی علم

دانستنی‌های گوناگون علمی

چهارسوی علم

دانستنی‌های گوناگون علمی

همه چیز درباره ی ژنتیک

چهارشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۰۷ ب.ظ
ژنتیک علم انتقال اطلاعات از یک سلول به سلول دیگر و از والد به نوزاد است و که از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود و از قدیم مورد توجه دانشمندان بوده است.

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۲:۵۴

۱۹

به گزارش فارس، علم زیست شناسی، هرچند به صورت توصیفی از قدیم‌ترین علومی بوده که بشر به آن توجه داشته است؛ اما از حدود یک قرن پیش این علم وارد مرحله جدیدی شد که بعداً آن را ژنتیک نامیده‌اند و این امر انقلابی در علم زیست شناسی به وجود آورد.

در قرن هجدهم، عده‌ای از پژوهشگران بر آن شدند که نحوه انتقال صفات ارثی را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند ولی به 2 دلیل مهم که یکی عدم انتخاب صفات مناسب و دیگری نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه‌ای نرسیدند.

اولین کسی که توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات ارثی را شناسایی کند، کشیشی اتریشی به نام "گریگور مندل " بود که در سال 1865 این قوانین را که حاصل آزمایشاتش روی گیاه نخود فرنگی بود، ارائه کرد. اما متأسفانه جامعه علمی آن دوران به دیدگاه‌ها و کشفیات او اهمیت چندانی نداد و نتایج کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد.

به‌گفته فضل الله افراز،‌دکترای ژنتیک جانوری، امروزه مهندسی ژنتیک خدمات شایان ذکری را به بشر ارائه کرده که در تصویر دیروز او نمی‌گنجیده و امری محال محسوب می‌شد. از برجسته‌ترین خدمات این علم در حال حاضر می‌توان موارد زیر را برشمرد: اصلاح نژادی حیوانات و نباتات که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کمیت فرآورده‌های غذایی استحصال شده از آنان شده است، تهیه داروها و هورمون‌ها با درجه خلوص بالا و صرف هزینه‌های پایین درمان بیماری‌های ژنتیکی با ایجاد تغییرات در سلول تخم که از جدیدترین دستاوردهای مهندسی ژنتیک محسوب می‌شود و بسیار محدود است. پیش بینی محدود بیماری‌ها در فرزندان آینده یک زوج که از این طریق به زوج‌های جوانی که می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند. خدمات مشاوره ژنتیک می‌دهند و آنها را از وضعیت جسمانی فرزندان آینده شان مطلع می‌سازند.

تمام بیماری‌های ژنتیکی حتی در دوره جنینی نیز قابل درمان خواهند بود

به کمک این علم از جهش‌های متوالی عوامل بیماری‌زا که عامل اصلی فناناپذیر بودن آنها است، جلوگیری به عمل می‌آید و درصد بالایی از بیماری‌های شناخته شده ریشه‌کن خواهد شد.کارت‌های شناسایی افراد، ژنتیکی خواهد شد که برای هر دو فردی روی کره زمین (به‌جز 2قلوهای همسان و کلون‌ها) متفاوت خواهد بود و دقیقاً هویت هر فرد را تعیین می‌کنند.

روزی می‌رسد که در آینده مجرمان با گذاشتن کوچک‌ترین اثر بیولوژیکی از خود مثل یک تار مو به‌سرعت شناسایی خواهند شد. می‌توان سرعت رشد موجودات مختلف را افزایش داد که خود این امر مزایای بسیاری را فراهم می‌آورد که از آن جمله می‌توان به پرورش سریع حیواناتی همچون گاو و گوسفند اشاره کرد که می‌توانند نیازهای غذایی یک جامعه را تا حد زیادی مرتفع کنند.

به نظر می‌رسد ژنتیک بخش بسیار عظیمی از آینده را به خود اختصاص خواهد داد و شاید یکه تاز زمان باشد. البته برای این علم جنجال برانگیز پایانی نمی‌توان متصور شد. تمام مواردی که در بالا ذکر شد، از لحاظ نظری امکانپذیر است؛ ولی نیاز به تحقیق، مطالعات و آزمایشات فراوان دارد که بشر بتواند به آنها دست یابد و چون مسلط بودن بر این علم نیاز به پشتوانه قوی علومی همچون بیولوژی سلولی ملکولی، بیوشیمی، فیزیولوژی و آمار و احتمالات دارد، باید زحمات فراوانی برای دستیابی به ویژگی‌های این رشته از علم متحمل شد.

محمد تقی اکبری، رئیس انجمن ژنتیک ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به علم ژنتیک گفت: علم ژنتیک در دنیا پیشرفت زیادی داشته و در 2 دهه گذشته با سرعت بیشتری روند ارتقاء را دنبال کرده است و به خاطر نقشه ژنوم انسان و گیاهان یا سایر جانوران که به دست آمده است،‌ توانستیم اطلاعات زیادی را از مکانیسم‌های آنها، اینکه چه‌طور جهش ژنی اتفاق می‌افتد، ‌یا چگونه می‌توان از علم ژنتیک برای تشخیص و درمان بیماری‌ها یا تولید داروها استفاده کرد، را به دست بیاوریم.

باید تحقیقات در زمینه علم ژنتیک را افزایش یابد

فضل الله افراز،‌ دکترای ژنتیک در زمینه جانوری در کشور نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: ظرفیت ژنتیکی کشور در زمینه ژنتیک جانوری بسیار خوب است اما برای دست یافتن به این فناوری نیاز به توجه بیشتری به تحقیقات در این زمینه دارد.

به گفته وی ژنتیک جانوری دربرگیرنده حیات وحش، ‌دام و طیور و آبزیان در سطح کشور است. این علم از زمان تأسیس دانشکده دامپزشکی در کشور آغاز شد و در حال حاضر در زمینه حیات وحش در کشور پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

افراز تصریح کرد: در زمینه دام و طیور و آبزیان علاوه بر شناسایی ذخایر ژنتیکی حیات وحش، تعیین استراتژیک حفظ آنها اهمیت دارد. در حقیقت ما به‌دنبال افزایش ظرفیت دام و طیور در کشور هستیم.
وی گفت:‌ پیشرفت‌هایی که در زمینه ژنتیک جانوری در کشور صورت گرفته است مانند افزایش میان تخم‌گذاری در برخی از حیوانات و ایجاد الیاف بیشتر و نیز افزایش میزان شیر در گاو و گوسفند تنها با استفاده از علم ژنتیک و علم آمار بوده است. به‌طور کلی در کشور در زمینه علم ژنتیک جانوری دارای موقعیت بسیار خوبی هستیم اما ارتقای این موقعیت نیاز به تحقیقات و پژوهش بیشتر در این زمینه در کشور است.

این دکترای ژنتیک افزود: این حوزه از علم پیشرفته ژنتیک به‌خصوص در مورد حیوانات در حال انقراض کاربرد ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه دام و طیور در اقتصاد کشور نقش مؤثری دارد بنابراین 60 درصد تولیدات ناخالص در کشاورزی مربوط به دام و طیور می‌شود در همین راستا می‌توان با استفاده از ژنتیک جانوری، ظرفیت ژنتیکی دام و طیور در کشور را افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد:‌برای استفاده از ظرفیت موجود در کشور باید زمینه کار و پژوهش را در دانشکده دامپزشکی و کشاورزی فراهم کنیم و با اختصاص بودجه اقتصادی مناسب به محققان و متخصصان زمینه دلگرمی برای ماندن در داخل کشور را فراهم کنیم.

محمد تقی اکبری، رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: علم ژنتیک در دهه 70 میلادی ابداع شد و مورد توجه‌ خیلی از دانشمندان و محققان در داخل و خارج کشور قرار گرفت اما کشور ما در آن زمان به دلیل مشکلاتی مانند جنگ و دیگر مشکلاتی از این قبیل،‌ نتوانست همپای کشورهای پیشرفته‌ای مانند ترکیه در این زمینه پیش رود.

وی تصریح کرد: اما پژوهشگران کشور در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، سعی در جبران این عقب افتادگی داشتند و خوشبختانه، ما اخیراً شاهد پیشرفت‌هایی نظیر امکان تشخیص بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به آن، به وسیله این علم پایه هستیم.

اکبری خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه است که محققان تلاش می‌کنند، تا بتوان جنین‌های مبتلا به تالاسمی را در مادران باردار تشخیص دهیم و به دنبال این تحقیقات و مطالعات حتی در این زمینه توانسته‌ایم مجوز سقط این جنین‌ها را صادر کنیم.
وی در خصوص جایگاه کشور از نظر کاربرد علم ژنتیک افزود: کشور ما با وجود این پیشرفت‌های اخیر در مرحله جذب این علم است و پروژه‌های تحقیقاتی زیادی را در این زمینه‌ها در دست اجرا داریم، که با اجرایی شدن این طرح‌ها امید است در آینده نزدیک در زمینه این علم،‌ به سطح دیگر کشورهای پیشرفته جهان برسیم.

رئیس انجمن ژنتیک می‌گوید: همچنین پروژه‌هایی در خصوص جلوگیری از انقراض حیوانات و گونه‌های گیاهی نادر به کمک علم ژنتیک،‌ در دست اجرا است.
وی افزود: با استفاده از این روش می‌توان گیاهانی که نادر هستند یا منحصر به فرد‌ هستند، را از نقاط مختلف کشور جمع‌‌آوری و بعد سلول‌های آنها را نگهداری کرد،‌ به گونه‌ای که در صورت انقراض می‌توان آنها را احیاء کرد.

اکبری تصریح کرد: البته در علم ژنتیک نیاز به امکاناتی برای انجام عمل است،‌ به‌طوری که بدون این امکانات در کشور، ما پیشرفتی را در این زمینه مشاهده نخواهیم کرد.
وی گفت: اما با توجه به تحقیقاتی که دانشمندان و دانشجویان این علم در این زمینه ژنتیکی در حال انجام است، ‌مشاهده می‌کنیم که به کمک این روش در علم ژنتیک،‌ امید است به زودی بتوان جانورانی مانند گوزن‌ها و سایر گیاهان را که در حال انقراض هستند،‌ مجدداً احیاء‌ کرد و به آنها زندگی دوباره بخشید.

رئیس انجمن ژنتیک کشور افزود: به‌طور کلی علم ژنتیک در دنیا پیشرفت زیادی کرده، اما در کشور ما به علت یکسری مسائل،‌ نتوانسته همپای سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه ارتقاء پیدا کند. در حالی که با وجود تلاش محققان ایرانی بسیار امید است که بتوانیم در این زمینه نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.  

آدرس:https://www.parsine.com/fa/news/16836

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۰۱
امیرحسین باقری

ژنتیک

نظرات  (۲)

با سلام دوست عزیز
امیدوارم روز خوبی داشته باشید
وبلاک و سایت باحالی دارید..  دوست داشتید به ما هم سری بزنید
www.musicgelyan.com
با تشکر منتظر شما دوستان عزیز هستیم. 
پاسخ:
ممنون باشه
۰۱ اسفند ۹۷ ، ۱۹:۰۹ امیرحسین باقری
خیلی خوب بود بیشتر انتشار کن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی